PROMENA JE JEDINO KONSTANTNA!
Vreme od proglašenja pandemije bilo je kompleksno i zahtevno. Suočavali smo se sa vanrednim okolnostima, a problemi su bili višestruki. Prosečno odsustvo zaposlenih bilo je između 10% i 20%. Veliki broj radnika, kad god je to bilo moguće, koristio je opciju rada od kuće. Trebalo je prilagoditi se i organizovati posao sa manjkom kadra. Za one koji su radili obezbeđivali smo sredstva za zaštitu. Menjali smo odluke velikom brzinom. Dosta smo se bavili administriranjem i potvrdama za kretanje jer veliki broj naših zaposlenih radi na terenu, od graničnih prelaza do radnji.
Ipak, uspeli smo da održimo kontinuitet poslovnih procesa uz konstantnu brigu o bezbednosti i zdravlju naših zaposlenih. Pokazali smo pobednički mentalitet i sposobnost da se veoma brzo prilagođavamo, organizujemo i obavljamo naš posao, čak i u situacijama kada je to delovalo nemoguće. Brzina kojom smo se prilagodili pokazala je našu fleksibilnost kao kompanije ali i kao pojedinaca. Opravdali smo važnost naše uloge na tržištu. Zahvaljujući trudu svih u kompaniji, radnje su sve vreme dobro snabdevene, a građanima je omogućena dostupnost potrebnih namirnica. Zahvalnost dugujemo svim zaposlenima, od direktnih izvršilaca do menadžmenta.
Što se tiče državnih i strukovnih udruženja bilo je potrebno vreme da shvate da će nova okolnost potrajati. Suočavanje sa promenama u državi i posledicama globalne pandemije, želja da izađemo iz krize brže nego sto je to moguće, prouzrokovala je novu nestabilnost i nepredvidivost. Kraj 2021. godine, doneo je plan „Evropa sad“ što je direktno uticalo na poboljšanje životnog standarda. Dobili smo podršku putem mera koje utiču na poboljšanje uslova života svih zaposlenih, posebno zaposlenih sa nižim primanjima.
Oživljavanje zimske turističke sezone 2020/21 a potom i letnje 2021, vratilo je optimizam da se polako vraćamo u normalu. Kada sumiramo poslovanje u 2021. godini možemo biti zadovoljni postignutim. Broj zaposlenih je blago povećan, rezultati su mnogo bolji nego prethodne godine, što nam vraća optimizam za budućnost. Osnova te budućnosti je postavljanje realnih ciljeva koji uzimaju u obzir globalne i regionalne promene na koje moramo da računamo. Međutim, kako nepredvidivost tih promena nije pod našom kontrolom, na nama je samo da budemo što više fleksibilni i prilagodljivi novim uslovima koje te promene kreiraju. Kao malo tržište, treba da imamo veću fleksibilnost i da bolje koristimo svoje šanse.
Činjenica je da pandemija još traje. Neke zemlje pokušavaju da ukinu sve restrikcije i mere koje su propisivane, a neke ih se još „grčevito drže“. Zatrpani smo informacijama. Često i dezinformacijama. To utiče na sve sfere života. Kako u takvim uslovima oporaviti i kompaniju i privredu cele zemlje?
Neke lekcije smo naučili. Fokusirali smo se na ono što od nas zavisi i na šta možemo da utičemo. Naš zadatak u kompaniji je da radimo na najbolji mogući način, a sve što ne zavisi od nas, ne možemo promeniti i moramo se prilagoditi. Naučili smo da se sastanak može održati i on-line putem, da kuća može da bude i kancelarija. Mnogi alati koje smo sporadično koristili su unapređeni i stvoreni novi koji su nam olakšavali poslovanje. Očekujem i da strukovna i poslovna okruženja doprinesu pravilnoj implementaciji i postizanju krajnjeg cilja.
Ovo je bilo vreme i za ubrzanu digitalizaciju na svim poljima. Možda smo kao država na tom polju mogli uraditi i više. Ipak digitalizacija predstavlja „novu realnost“ u poslovanju.
Korona je promenila sve, a mi treba da se trudimo da sebe promenimo „na bolje“!